Skip to main content
KEN-TE-KEN

Blogberichten

Nieuwe regeling rijbewijs voor de motor

pexels-photo-207171

Vanaf 19 januari 2013 gaat de derde Europese rijbewijsrichtlijn in voor het motorrijbewijs. Vanaf dan gelden nieuwe regels. Nu kennen we al verschil tussen een motorrijbewijs voor de lichte categorie, A-beperkt, en dat voor de zware categorie. Iedereen die een van deze 2 rijbewijzen heeft blijft in de oude regeling vallen. Dat betekent voor de bezitter van het rijbewijs A-beperkt dat zijn rijbewijs automatisch na 2 jaar overgaat in een rijbewijs A voor de zware categorie. Hiervoor hoeft hij of zij niets te doen. Voor iedereen, waarvan het rijbewijs bij de gemeente na 19 januari 2013 wordt geaccepteerd, gelden andere regels.

Degene die een examen voor de motor gedaan heeft voor 19 januari 2013, en na 19 januari 2013 pas naar de gemeente gaat, zal het volgende gaan gelden. Als je jonger bent dan 24 jaar, en je hebt een examen gedaan voor de zware categorie, dan krijg je toch een rijbewijs A2! En dat betekent dat je pas na 2 jaar na afgifte van je rijbewijs, of vanaf je 24-ste opnieuw een examen af zult moeten leggen voor je rijbewijs A. Tot die tijd mag je alleen maar een motor op 2 wielen besturen tot een maximaal vermogen van 35 kW en maximaal 0,2 kW / kg. Of een driewielige motor tot maximaal 15 kW.

Als je je rijbewijs pas na 19 januari 2013 aanvraagt, maar je was al 24 jaar dan moet je oppassen. Was je examen voor de zware categorie, dan blijft alles zoals het was. Je rijbewijs is dan voor de cat. A. Je mag alle 2- en 3-wielige motoren gaan rijden. Was je examen echter voor de lichte categorie, dan krijg je rijbewijs cat. A2. En dat betekent dat je een nieuw examen af zult moeten leggen, om een rijbewijs cat. A te kunnen krijgen!
Voor iedereen die na 19 januari 2013 een motorexamen gaat afleggen gaan de volgende regels gelden. De leeftijdsgrens voor het besturen van een motor voor de zware categorie, zonder beperkingen komt op 24 jaar te liggen. Vanaf 24 jaar mag iedereen een examen voor de zware categorie afleggen. Je moet dan een theoriecertificaat halen als je nog geen enkel rijbewijs hebt. Ben je wel al in het bezit van een rijbewijs (rijbewijs A automaat, A1 of B) dan hoef je geen theoriecertificaat te halen. Vervolgens doe je een examen voor de bijzondere verrrichtingen, en daarna een examen voor verkeersdeelneming. En als je voor alles geslaagd bent krijg je een rijbewijs A.

Ben je na 19 januari 2013 jonger dan 24 jaar ga je het getrapt traject voor het rijbewijs A in. Vanaf je 18-e jaar mag je dan beginnen. Je moet dan een theoriecertificaat halen, of je hebt al een rijbewijs B, A1 automaat. Dan hoef je geen theorie te halen. Je doet een examen voor de bijzondere verrichtingen, en aansluitend een examen verkeersdeelneming. Ben je geslaagd dan krijg je rijbewijs A1. Pas 2 jaar later op zijn vroegst kun je examen gaan doen voor rijbewijs A2. En pas weer 2 jaar later op zijn vroegst kun je examen doen voor je rijbewijs A. Voor zowel A2 als ook A doe je een examen verkeersdeelneming. Met het rijbewijs A1 mag je 2-wielige motors besturen van max 125 CC, met een maximaal vermogen van 11 kW of minder dan 0,1 kW/kg. Driewielige motoren mogen maximaal 15 kW zijn. Lessen mag eventueel al starten op je 17-e, als je maar in het bezit bent van een rijbewijs B, of je theoriecertificaat. Ook het theoriecertificaat voor de motor is anderhalf jaar geldig, net als dat voor de auto.

De leeftijdagrens van 24 jaar is erg belangrijk. Want als je voor je 24-ste begonnen bent met rijbewijzen voor de motor te halen, mag je na je 24-ste altijd rechtstreeks het traject gaan volgen om direct je zware rijbewijs te halen. Je moet er wel weer een examen voor de bijzondere verrichtingen bij af leggen.